Moment obrotowy śrub kół ciężarówek: Kluczowy element dla bezpieczeństwa publicznego

Każdego dnia po amerykańskich autostradach porusza się ponad 2 miliony ciągników siodłowych.

Jeśli pracujesz w naszej branży, gdy widzisz tę statystykę, natychmiast zaczynasz myśleć o takich sprawach, jak moment dokręcania śrub kół ciężarówek.

Dla właścicieli ciężarówek i wszystkich osób odpowiedzialnych za serwisowanie kół w tych pojazdach bardzo ważne jest, aby upewnić się, że podczas montażu kół zastosowano właściwy moment obrotowy.

W tym wpisie na blogu omówimy powody, dla których mechanicy samochodów ciężarowych nie stosują właściwego momentu dokręcania śrub kół samochodów ciężarowych oraz dlaczego kalibrowane klucze dynamometryczne są najlepszym narzędziem zapewniającym bezpieczeństwo na drodze.

Właściwy moment obrotowy dla kół samochodów ciężarowych

Każdego roku na amerykańskich drogach dochodzi do wielu wypadków śmiertelnych związanych z urwaniem się kół w samochodach ciężarowych. Wielu z tych wypadków można było uniknąć, gdyby zastosowano właściwy moment dokręcania śrub kół samochodów ciężarowych.

Niestety, zbyt wiele warsztatów samochodowych i sklepów z kołami idzie na skróty podczas montażu kół do samochodów ciężarowych. Sprowadza się to do dwóch błędów popełnianych przez te warsztaty:

1. Używanie niewłaściwych narzędzi do dokręcania nakrętek mocujących w kołach

Narzędziem numer jeden używanym do dokręcania nakrętek kół w przemyśle ciężarowym jest pistolet udarowy. Nie są to jednak narzędzia z regulowanym momentem dokręcania, dlatego często zbyt mocno dokręcają śruby w kołach, powodując ich przeciążenie.

2. Brak prawidłowej kalibracji klucza dynamometrycznego używanego do dokręcania śrub kół.

Jednak nie każdy warsztat używa niewłaściwego narzędzia. Wiele z nich stosuje klucze dynamometryczne, które są właściwym narzędziem do zapewnienia odpowiedniego momentu dokręcenia śrub kół samochodów ciężarowych.

Jednak nie wszystkie te klucze są kalibrowane przez laboratorium kalibracyjne akredytowane zgodnie z normą ISO 17025, a w niektórych przypadkach nie są kalibrowane w ogóle.

Nierzadko zdarza się, że warsztaty samochodowe i oponiarskie są odwiedzane przez ciężarówki z narzędziami w celu sprawdzenia momentu obrotowego swoich kluczy dynamometrycznych.

Trzy pytania, które należy zadać podczas takiej wizyty, aby zapewnić prawidłowy moment dokręcenia śrub kół samochodów ciężarowych, to

  1. Kiedy został skalibrowany przetwornik kontrolny?
  2. Czy osoba sprawdzająca klucze ma przeszkolenie?
  3. Czy za sprawdzeniem momentu obrotowego stoi akredytacja ISO 17025?


W tej krytycznej branży nie można dłużej tolerować niestandardowych praktyk w zakresie narzędzi i momentu obrotowego. Uważamy, że nadszedł czas, aby Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu zażądała od wszystkich firm komercyjnych działających w branży kół do samochodów ciężarowych, aby wszystkie klucze dynamometryczne były kalibrowane przez akredytowaną firmę ISO 17025.

Kwestia momentu dokręcania śrub kół samochodów ciężarowych jest szczególnie ważna w świetle propozycji autostrad, na których roi się od ciężarówek bez kierowców. Większość kierowców ciężarówek przynajmniej sprawdza opony i koła za każdym razem, gdy zatrzymuje się na postój po paliwo lub jedzenie. Ciężarówki bez kierowcy prawdopodobnie nie będą miały takiego nadzoru.

Gdy zagrożone jest bezpieczeństwo publiczne, odpowiednia dokumentacja i certyfikacja mogą dać Ci spokój. Norma ISO 17025 daje taką pewność.

Maxpro jest laboratorium kalibracyjnym posiadającym akredytację ISO 17025, specjalizującym się w kalibracji kluczy dynamometrycznych. Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak możemy zapewnić bezpieczeństwo Twoim ciężarówkom na drodze.

Autor